Eet gezond, eet ongebrande noten!

onbewerkte noten

Eet gezond, eet ongebrande noten!

Noten zijn heerlijk, nog een voordeel: ze zijn ontzettend gezond. Noten bevatten namelijk mineralen en vitamines die ons lichaam nodig heeft. Ze zitten vol met selenium, kalium, calcium, ijzer en magnesium. Deze stoffen zijn allemaal erg goed voor ons lichaam. Let op: het gaat er uiteraard wel om dat jet onbewerkte noten eet. Je profiteert dan echt van de gezondheidsvoordelen. We vertellen je er graag meer over:

Vet in noten:

In noten zit aardig wat vet. Dit beschouwen we vaak als ongezond, maar helemaal terecht is dat ook niet. Bij noten gaat het namelijk om onverzadigd vet, dit is vet dat gezond voor je is. Daarnaast zitten er goede vezels en eiwitten in waar ons lichaam gek op is. Onbewerkte noten eet je als gezond tussendoortje. We spreken van onbewerkte noten als de noten niet gezouten en niet gebrand zijn. Onbewerkte noten kun je onder andere vinden bij de boeren en op de markt.

 

Eet gevarieerd qua noten

Een gezond tussendoortje eten? Dan zijn noten de perfecte match! Eet ze lekker uit de hand, door de yoghurt of muesli. Meng hierbij verschillende noten door elkaar. Iedere noot heeft namelijk een andere samenstelling van vitamines, mineralen en verschillende vetten.

Verschillende onbewerkte en gezonde noten om te eten:

We vertellen je graag meer over verschillende soorten noten, welke ga jij proberen?

Hazelnoten eten

Wist je dat hazelnoten in veel verschillende producten worden verwerkt? Ze zijn vaak erg lekker, maar niet altijd gezond. Wanneer je walnoten onbewerkt eet zijn ze wel erg gezond. In walnoten zitten namelijk veel vezels, proteïnen, mineralen en koolhydraten.

Walnoten zijn gezond

Ook walnoten zijn onbewerkt erg gezind. Ze zijn een hele goede vervanger voor bijvoorbeeld vis. Ze bevatten veel omega-3 vetzuren die ons lichaam nodig heeft. Daarnaast bevatten ze de meeste antioxidanten van de beste staat. Door geregeld walnoten te eten worden gezondheidsrisico’s verminderd.

Cashewnoten 

Wanneer je aan het diëten bent zijn cashewnoten goed in te passen. Ze zorgen voor een verzadigd gevoel dat lang aanhoudt. Ook bevatten ze ijzer, magnesium, zink, selenium en fosfor. Erg gezond dus!

Amandelen zijn goed voor veel dingen

Wist je dat amandelen veel eiwitten bevatten? Ze zijn goed voor je huid en haar. De eiwitten die in amandelen zitten zijn te vergelijken met die van vlees en zuivel. Ze bevatten onverzadigde vetten die zorgen dat het cholesterol in ons lichaam lager wordt. De vitamine E in amandelen gaat hart- en vaatziekten tegen en helpt huidveroudering tegen te gaan.

Je kan dus gerust zeggen dat het eten van onbewerkte noten echt wel gezond is! Ze brengen veel gezondheidsvoordelen met zich mee en helpen je minder te snoepen van snelle suikers.

 

 

Deel dit artikel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.